Minggu, 21 November 2010

KADO PERHIASAN UNTUK SEORANG WANITA


KADO PERHIASAN UNTUK SEORANG WANITA
Oleh Munawir Husni

Sahabat-sahabat sekalian yang dicinta Allah…
Wanita merupakan hadiah terindah dalam kehidupan.Ia menjadi bahsun dalam berbagai cabang ilmu pengetahuan.Ia menjadi objek pembicaraan yang tiada bosen mendengarnya.Gerak geriknya telah dapat menghifnotis siapa saja yang mendekatinya.Keberadaanya menjadi symbol Negara dalam sebuah kepemimpinan dan Islam dalam keagamaan.Namun tidak banyak yang menyadari betapa indah nan mulia menjadi seorang Wanita. Malah ia sengaja membiarkan kemuliaanya berserakan bagai sampah yang tiada guna. Cantiknya paras, halusnya kulit, merdunya suara menjadi titik keanggunan yang salah digunakan-seharusnya dipelihara namun diserakan dengan mempetontonkan pada yang tidak berhak melihatnya.
Sebagian dari mereka mengeluh seakan-akan tidak rido dengan fitrahnya. Ia berupaya tuk menyesuaikan diri bahkan memodifikasi raganya dalam wujud lelaki. Ia merasa senang dengan perubahanya, namun tidak sadar ia dijanjikan dengan sebuah kehancuran moral bahkan kematian.Tengok saja kasus salah satu selebitis tekenal beberapa tahun yang lalu, membintangi tokoh ronaldo dengan mencukur rambut indahnya sampai botak dan dilengkapi dengan gaya dan watak yang menyerupai seorang lelaki. Peranya itu telah dapat menghipnotis para pemirsa, bahkan dijadikan sebagai menu pilihan malam. Akan tetapi dibalik kemasyhuranya tersimpan bintik-bintik kehancuran dalam bentuk kangker otak yang berujung pada maut. Barang tentu tidak melupakan adanya takdir, tapi kasab dan ikhtiar yang ada pada diri seorang seharusnya menjadi bagian terpenting untuk dijaga, termasuk menjaga fitrah jasadiah kita masing-masing.Dan ini menjadi ibrah kita untuk selalu menghargai fitrah.
Nubzah ini tidak terpokus pada titik negatif dari seorang wanita, tapi terpokus pada sisi kemuliaan istimewa menjadi seorang wanita. Sudah barang tentu disini yang dimaksud adalah wanita-wanita yang sadar akan hak-hak dari jiwa raga yang ia miliki. Esai di atas hanya sekedar suarun efek negatik dari ketidak puasan menjadi diri sendiri. Maka menjadi seorang wanita itu bukan suatu pilihan, namun sebuah kado terindah dari Yang Maha Indah untuk disyukuri dan bukan untuk dikufuri.
Dibawah ini kami tafsilkan beberapa butir-butir kemuliaan secara Syahidiyah dengan mengambil illat tekstual dan kontekstual sebagai paradigma renungan yang mudah difahami dan ringan untuk diingat.Kepada sahabat-sahabatku yang dikaruniai fitrah wanita,semoga menjadi sosok yang terindah dan terteladan. Ingatlah dirimu,ingatlah Tuhanmu yang memberi. Jagalah dirimu serta Tuhanmu.
.
1. Doa dari seorang wanita lebih makbul dan terijabahi  "seorang Ibu lebih penyayang dari pada bapak dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."
2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 70 orang lelaki yang soleh.
3. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seumpama orang yang senantiasa menangis kerana takut Allah S.W.T.sementara orang yang takut karna Allah S.W.T. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
4. Mendahulukan anak perempuan dalam hal sedekah , hadiah(barang makanan dari pasar ke rumah) pahalanya seperti memerdekakan anak Nabi Ismail A.S.
5. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah S.A.W.) di dalam syurga.
6. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa
serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.
7. Dari ‘Aisyah ra. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu dari pada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka’’.
8. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.
9. Bila ibu bapak memanggil secara bersamaan, maka yang harus didahului adalah Ibu.
10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
11. Seorang wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama dia taat kepada suaminya dan rekannya (serta menjaga sembahyang dan puasanya).
12. Aisyah r.a. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah S.A.W., siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab baginda, "Suaminya." "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah S.A.W. "Ibunya."
13. Seorang wanita yang sholat lima waktu, puasa bulan Ramadan,memelihara kehormatannya serta taat pada  suaminya, maka ia dipersilahkan untuk masuk ke syurga dai pintu yang ia sukai.
14.Seorang wanita yang rela membantu suaminya dalam perjuangan Agama, maka Allah S.W.T. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).
15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka para malaikat beristigfar untuknya. Pada Allah S.W.T. dan Allah mencatat baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.
16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah S.W.T. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah S.W.T.
17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, maka dosa-dosanya keluar sepeti  ibu yang melahirkannya.
18. Apabila telah lahir (anak) lalu disusuinya, maka sang Ibu mendapat satu kebajikan disetiap satu tegukan anaknya.
19. Apabila semalaman (ibu) tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T. memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah S.W.T.
20. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.
21. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk dari pada 1,000 lelaki yang jahat.
22. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.
23. Satu tegukan ASI dari sang Ibu pada anaknya diberi satu pahala
24. Wanita yang melayani dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.
25. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.
26. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumah tangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.
27. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya, Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.
28. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.
29. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya.
30. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.
31. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.
32. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.
33. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.
34. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.
35. Jika wanita melayani suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.
36. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempo(2½ thn), maka malaikat-malaikat dilangit akan khabarkan berita bahwa syurga wajib baginya.
37. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.
38. Jika wanita memicit/mijat suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak.
39. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.
40. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.
41. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya yaitu memakai jilkbab di dunia ini dengan istiqamah.

     Demikianlah esai-easi kemulaiaan seorang wanita dalam Islam.Sungguh Islam merupakan Agama yang terbaik dalam sejarah dan satu-satunya Agama yang memperoleh perestasi dalam mengukir peradaban dunia.Dalam pada itu Islam telah memposisikan wanita pada tempatnya yang disempurnakan dengan hak-hak peribadinya.Maka tidak da pilihan lagi selain memilih Islam sebagai peganga hidup,jalan hidup dan sikap hidup.Beruntunglah bagi sahabat-sahabat sekalian berfitrah wanita berada dalam genggaman Islam, dan bersyukurlah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar